de

Head of Chair

Bild von Michael Dick

Prof. Dr. Michael Dick

Fakultät für Humanwissenschaften (FHW)
Bereich für Berufs- und Betriebspädagogik (BBP)
Zschokkestr. 32, 39104 Magdeburg, G40-056
Sprechzeiten: n.V.
1994: Dipl.-Psych., Universität Hamburg
2001: Dr. rer. pol.: Technische Universität Hamburg-Harburg
2009: Habilitation OvGU Magdeburg, venia legendi: Organisationsentwicklung und Weiterbildung

1996-2002: Wiss. MA, Technische Universität Hamburg-Harburg
2002-2008: Juniorprof., Otto-von-Guericke Universität Magdeburg
2007: Vertretung Professur für Organisationspsychologie, Universität Münster
2008: Verleihung des Walther-Engel Preises
2008-2012: Fachhochschule Nordweastschweiz, Hochschule für Angewandte Psychologie, Olten

Current projects

NACHOS - Navigating the Chaos of Innovation and Transformation
Duration: 01.01.2025 to 31.12.2027

Die Graduiertenschule „Navigating the Chaos of Innovation and Transformation“ (NACHOS) an der Otto-von-Guericke-Universität untersucht, wie Innovationen aus technischer, wirtschaftlicher und gesellschaftlicher Perspektive erfolgreich sein können. Ziel ist es, soziale, kulturelle und wirtschaftliche Faktoren bei der Einführung von Innovationen zu erforschen und miteinander zu verknüpfen. Ein besonderer Schwerpunkt liegt auf der aktiven Einbindung von Beschäftigten, Kund*innen und der Gesellschaft in den Innovationsprozess.
NACHOS ist ein gemeinsames Projekt der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften und der Fakultät für Humanwissenschaften und verfolgt einen integrierten Ansatz. Es nutzt Perspektiven und Methoden aus den Geistes- und Wirtschaftswissenschaften, um die sozialen und kulturellen Faktoren von Innovationen sowie deren Zusammenspiel mit wirtschaftlichen oder technischen Aspekten gezielt zu untersuchen.
Die leitende Frage ist, wie eine Innovation technisch, wirtschaftlich und gesellschaftlich erfolgreich sein kann und wie diese drei Dimensionen miteinander in Beziehung stehen, um letztlich die Bedingungen für Erfolg, Anpassung und Verbreitung von Innovationen zu verbessern. Methodische Ansätze aus den Wirtschafts- und Humanwissenschaften werden hierfür kombiniert.

View project in the research portal

Completed projects

ALL:konkret: The world of work as a context for lifelong learning - ethnographic studies on actors, agendas and arenas
Duration: 01.01.2020 to 31.12.2024

As a continuation of the "BWB:konkret" project, "ALL:konkret" also strives for an inductive description of the reality of in-company continuing education. In ethnographic company visits lasting several weeks, data, documents and information not pre-structured by hypotheses are collected, for example through work shadowing, participatory observations, individual and group interviews or the analysis of documents. The data collected is analyzed in joint research workshops and fed into further phases of data collection and evaluation. The results of this circular research process are case-specific organizational analyses that reveal the individual specifics of an organization's in-company continuing education reality and make them open to discussion both for research and for the personnel and organizational development of the organizations under investigation. The organizational analyses are also reflected upon in joint workshops with the organizations studied. The objectives are as follows:

  • Reconstruction of structures, strategies, organizational forms, technologies of corporate learning (system perspective)
  • Reconstruction of meaningful motives, effective theories, contradictory requirements for action and cooperation in the practice of continuing education in the workplace (actor perspective)
  • Reconstruction of historical lines of development, of conditional cycles, decision-making processes and the interlocking of in-company continuing education with external and societal processes (process perspective)
  • Extraction of criteria for quality and professionalism of non-formal continuing education in company contexts
  • Organizational and professional theoretical classification of in-company continuing education
  • Development of a scheme for surveying company learning cultures and educational practice
  • Development of conceptual approaches and action strategies for the further development of an innovative continuing education policy
  • Didactic preparation of the case studies for teaching purposes in the scientific education and training of educational staff

This text was translated with DeepL on10/11/2025

View project in the research portal

Integration of new employees in SMEs through digital onboarding (IDboard)
Duration: 01.09.2020 to 30.04.2023

Skilled workers are crucial for the performance and innovative strength of companies. Currently and in the future, it is becoming increasingly difficult for SMEs in particular not only to find experienced specialists and trainees, but also to retain them in the medium and long term. The induction phase, also known as onboarding, plays an important role here: in the first few months of employment, new hires will contribute and develop their knowledge and skills, integrate themselves into the social fabric of the organization, discover the organizational culture and complete numerous administrative tasks. Digitalization and systematization of the onboarding process, which takes individual needs into account, offers the opportunity to structure and facilitate the onboarding process. The new specialists and trainees can experience the induction and familiarization period effectively and develop their potential during the initial phase.

The aim of the project is to design, test and evaluate a digitally supported onboarding approach. Three phases - preparation, orientation and integration - are taken into account. At the personal level, the focus is on professional and social aspects. As part of the project work, a series of structured kick-off, support and feedback meetings, a comprehensive diagnostic inventory and a digital platform for integrating and documenting the entire process are being developed. Their implementation and conditions for success are being researched in parallel.
This text was translated with DeepL on10/11/2025

View project in the research portal

LeARn4Assembly: Didactic and learning-promoting design of VR/AR-based learning and assistance systems for complex (dis)assembly activities in production
Duration: 01.05.2019 to 31.10.2022

Cognitive assistance systems are used in production to support activities with many variants, for example in (dis)assembly tasks with a high number of variants. Existing assistance solutions provide the worker in the work situation with information for processing the current work step, but hardly enable any adaptive learning processes. LeARn4Assembly aims to utilize the potential of virtual and augmented reality and expand it with additional technologies in order to transform assistance solutions into workplace-integrated learning and assistance systems. The target group is a heterogeneous assembly workforce that differs in age, qualification level, experience and language.
To this end, a didactic-methodological concept is being developed and integrated into a VR/AR-based learning and assistance system that takes into account the principles of both action-oriented and learning-promoting design. AR technology is used to display context- and user-sensitive content, while VR is used to prepare content that shows technical contexts that are not visible in reality. The assistance function only becomes active in the event of an error, the worker can call up various learning content for their own decisions under their own control and receives feedback on the quality of the work performed and on further possible courses of action. The aim is to promote self-reflection, improve process understanding and increase personal responsibility.
This text was translated with DeepL on10/11/2025

View project in the research portal

AgilKom: Experimental spaces in agile administration
Duration: 01.11.2018 to 31.01.2022

Digitalization requires public administrations to accelerate the implementation of technological innovations. The use of new technologies in turn leads to new management, communication and cooperation structures. At the same time, the need for agile and flexible action is growing due to far-reaching and pervasive requirements such as climate and environmental events, mobility and migration, regional structural problems and others. In order to successfully manage this transformation, technical and social innovations must be designed simultaneously and in a coordinated manner. The project outlined here proposes the establishment, methodical design, concrete testing and research-based support of experimental spaces in public administration.

In the experimental spaces, theoretically underpinned and empirically tested methods of change management from other contexts, such as design thinking, strategy and scenario methods or constructive contoverse, are adapted and tested for public, municipal administration. Agile organizational methods are given special consideration

Firstly, the project aims to take up and / or initiate innovation impulses among the participating municipal partners and / or to implement them in experimental spaces. Secondly, the aim is to transfer the knowledge acquired to practice-oriented solutions in the municipal world and to introduce it into the scientific discourse.
This text was translated with DeepL

View project in the research portal

Professional and job satisfaction of dental staff: Questionnaire development and employee survey in three federal states
Duration: 01.08.2018 to 30.09.2020

The level of job satisfaction depends on the job, the profession, the function and hierarchy or on organizational forms. Previous studies have been carried out in an industrial environment, for rather simple service activities or in the healthcare sector, particularly in clinics. No studies have yet been carried out for (dental) medical assistants. Their specificity lies not only in the occupational specialty, but also in the organizational form (private practices). In addition, the job profile is changing. The tasks are becoming more complex and differentiated, the healthcare professions as a whole are being upgraded and it is becoming more difficult for dental practices to secure their need for specialists. It is therefore of interest both for dental practices and for research to determine work and occupational characteristics for the group of dental assistants and their impact on the AZ. For practitioners, this provides the opportunity to derive targeted measures to enhance the value and attractiveness of the profession, to improve working conditions in practices, to provide further and advanced training for dental assistants and to secure the next generation of skilled workers. The project described here therefore serves to develop, test and use a questionnaire to survey job satisfaction and its determinants among employees of dental practices. These include trainees and dental assistants, also known as "receptionists" or "assistants". The instrument can be used repeatedly to document developments over time or the effectiveness of certain measures. It can also be used for specific questions and comparative studies. Application to other healthcare professions would be possible without much effort.
This text was translated with DeepL on10/11/2025

View project in the research portal

StahlAssist: Didactic design and ergonomic evaluation of assistance systems for safe action in complex situations in the steel industry
Duration: 01.04.2017 to 31.03.2020

The increasing networking of work systems promotes efficiency in the steel industry, but at the same time increases the mental strain on employees. In complex work situations, maintenance employees have to evaluate a large amount of current process data from the systems. The experience and knowledge of specialists within the company and external service providers is indispensable for the quick and safe completion of tasks. To support employees, assistance systems are being developed that make expert knowledge directly available in the work process and thus contribute to the design of safe work and qualification.
This text was translated with DeepL

View project in the research portal

BWB:konkret: Innovative approaches to future-oriented in-company training: Empirical reconstruction of in-company training as generic practice in companies
Duration: 01.01.2019 to 31.12.2019

Ongoing changes in the world of work and labour relations, which are discussed under the headings of subjectivation, globalization and flexibilization, and the upcoming challenges of digitalization, automation and securing skilled workers are increasing the demands on employees' skills. This has consequences for the content, forms and methods of skills development, which are evolving in practice and research.
This dynamic is not adequately reflected in existing textbooks on in-company training or skills development. In practice, many new approaches are emerging, but these are not empirically or theoretically validated, while in research only individual topics are empirically pursued, such as competence modeling or learning transfer.

BWB:konkret therefore aims to determine the status quo, the role and the potential of continuing vocational training in companies as they have developed and continue to develop in practice. To this end, detailed company case studies in various sectors, company sizes and regions will be collected, documented and compared. The case studies cover the strategic rationale, the organizational embedding and structure, the processes and methods of practical implementation and evaluation and, finally, areas of tension, open questions and development directions. In the first year, four contrastive intensive case studies are to be collected; a possible continuation can then include company sizes, sectors and locations in systematic variation.

On the basis of the comparative case studies, a system is to be developed in which the company practice of competence development and learning in the work process can be generalized. In a next step, both an action-guiding model for practical quality assurance and theoretical links can be developed. These could then be used as the basis for a future teaching and handbook for continuing vocational training. With this perspective, the proposed project serves to professionalize in-company continuing education personnel. Further perspectives are the understanding of basic mechanisms and methods of learning in the work process and the interweaving of individual and organizational learning and finally the further and new development of job profiles. The project thus contributes to the understanding of the subject matter of in-company training, to the professional development of in-company training and personnel development and, through the formulation of requirements and competencies of further training activities, to their professionalization.
This text was translated with DeepL on10/11/2025

View project in the research portal

Integration of skills assessment and development, particularly for older employees and those who are not involved in further training, into strategic skills management (IntraKomp)
Duration: 01.10.2015 to 30.09.2018

The project aims to develop and evaluate procedures for skills assessment and certification, particularly for older employees in the public administration and care sector.

Specifically, IntraKomp aims to achieve the following scientific objectives:

  • Development of a strategy workshop format suitable for SMEs as a development module for strategically oriented competence management in organizations, especially in the public sector
  • Further development of the triad interview into an instrument of strategic personnel development and an instrument of competence assessment that can be used independently by organizations
  • Adaptation of Heyse and Erpenbeck's competency model to organizations in the public sector and vocational training
  • Development of a coding paradigm for triad interviews to link with the competency model of Heyse and Erpenbeck
  • Development of a process model for the integration of competence assessment instruments
  • and competence models into existing SME systems for personnel development
  • Exemplary integration of the process models into the vocational training of the participating
  • companies

This text was translated with DeepL on10/11/2025

View project in the research portal

Open University - Continuing Education Campus - Sub-project Organizational Development
Duration: 01.08.2014 to 31.01.2018

The joint project involves the development, design and testing of further education courses in the fields of STEM, health and the creative industries. Otto von Guericke University Magdeburg and Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences are working together in the network. The sub-project Organizational Development discusses the cultural and institutional integration of OVGU and HS MD-SDL as an organizational development process that understands the individual university and university units (faculties, institutes, departments) as cultural, informal systems of meaning.
The tasks lie in bringing together the various groups ( players ), aligning them with the common vision of an open university, the associated strategy and definition of common goals, taking into account the autonomy and development of the self-organizational potential of the individual subject and competence areas, as well as the development of a structural proposal for the institutional safeguarding of continuing academic education. The key theoretical question is: How can a balance between centrality and locality be achieved, i.e. what should be initiated and organized centrally in order to enable cooperation and integration and what should be realized autonomously and self-organized in the local units in order to take into account the potentials and motives of the actors accordingly and bring them to fruition?
This text was translated with DeepL

View project in the research portal

Transfer of experience in triad discussions as part of strategic personnel development
Duration: 01.10.2015 to 30.09.2017

The triad discussion was developed as a knowledge management method between 2003 and 2005 in collaboration with Airbus Germany and has been used there ever since. It is a spatially and temporally limited, methodically supported discussion in which three people voluntarily participate (expert, novice and layperson for the topic) in order to pass on knowledge on a professional topic. Typical areas of application are Induction of new employees, succession management, knowledge retention of senior experts, strategic knowledge building in departments, projects, divisions, interdisciplinary cooperation, personnel development, analysis of mistakes and failures. the method has been evaluated in several industries, companies and professions and is highly accepted by the participants.

Further research objectives are the formal analysis of the explication and communication processes in the triadic conversation, the development of multimedial procedures for documenting the content of the triadic conversation and the methodical variation of the three roles in the conversation.

Partner: Karl-Otto-Braun GmbH & Co KG, Wolfstein
This text was translated with DeepL on10/11/2025

View project in the research portal

Triad discussions as a method of explicating and passing on experience
Duration: 01.10.2012 to 30.12.2016

The triad discussion was developed as a knowledge management method between 2003 and 2005 in collaboration with Airbus Germany and has been used there ever since. It is a spatially and temporally limited, methodically supported discussion in which three people voluntarily participate (expert, novice and layperson for the topic) in order to pass on knowledge on a professional topic. Typical areas of application are Induction of new employees, succession management, knowledge retention of senior experts, strategic knowledge building in departments, projects, divisions, interdisciplinary cooperation, personnel development, analysis of mistakes and failures. the method has been evaluated in several industries, companies and professions and is highly accepted by the participants.

Further research objectives are the formal analysis of the explication and communication processes in the triadic conversation, the development of multimedial procedures for documenting the content of the triadic conversation and the methodical variation of the three roles in the conversation.
This text was translated with DeepL

View project in the research portal

Case study on the company-specific further development of a method for experience transfer and its embedding in in-company training
Duration: 01.10.2015 to 30.09.2016

For the partner company, the current technical and specialist knowledge of the junior staff is just as indispensable for the innovative and successful development of the company as the many years of experience of its experts. Due to the effects of demographic developments and the reorganization of structures and processes within the company, there is a need not only to retain the expertise of long-serving employees for the company, but also to have it immediately available in restructured departments and teams.

The aim is to develop, test and evaluate a needs-based method for securing and systematically exchanging skills that are critical to success. The aim is to create reliable processes and routines in the form of a toolbox. Employees are to be qualified as multipliers and users during the project so that methodological expertise remains available in the company in the long term and can be developed further
This text was translated with DeepL on10/11/2025

View project in the research portal

Sustainability of postgraduate continuing education in the context of reflexive professional development
Duration: 01.01.2012 to 30.12.2015

The evaluation of academic continuing education measures is generally limited to participant satisfaction and knowledge gains. What is really achieved in professional practice and how this improves the performance of organizations, institutions and professions remains largely in the dark. The project aims to develop and apply methods of qualitative effectiveness research. Various postgraduate study programs in dentistry, law and psychology will be examined. The methods used include document analyses, guided interviews with the heads of the study programs and narrative interviews with graduates who have completed the program for at least 12 months.
This text was translated with DeepL

View project in the research portal

Reflective knowledge development of professions through systematic processing of conflict cases. Exemplary analysis based on the dental expert witness system
Duration: 01.12.2012 to 30.12.2015

It is becoming increasingly important for professions to create an intra-professional infrastructure and culture in which conflicts that arise in the professional's daily activities are systematically dealt with by the profession. Cases of conflict reveal the limits of one's own competencies and highlight opportunities for development. They also reveal demands on the profession that it is not sufficiently prepared for. Examples of the systematic processing of disputes in individual professional fields are supervision (e.g. social work), coaching (e.g. managers), balint groups (medicine) and constructive controversy (e.g. education).

For the dental profession, the dental expert opinion system appears to be a suitable approach for dealing with cases of conflict within the profession. The expert's report is a kind of case study on a specific dental problem. The experts appointed by the court usually succeed in making the dispute legally applicable for the judge by using internal professional means in the court report. However, a number of problems for the profession remain unresolved. For example: What does the individual dentist learn from the dispute? What does the profession as a whole learn from it? How does the client/patient fare with the expert opinion? Can such disputes be avoided or resolved by other means, and if so, how?

The doctoral project deals with this problem from different perspectives (dentist, expert, patient) and aims to contribute to the further development of the dental expert opinion system with the aim of personal, professional and professional development.
This text was translated with DeepL

View project in the research portal

Evaluation and development of minimum standards for dental patient counseling
Duration: 01.06.2013 to 31.03.2014

The dental profession offers free patient counseling for patients who are unsure about the course of treatment or a planned treatment. This is provided by dentists working on a voluntary basis. Depending on the federal state, the service is provided in different forms. The project aims to develop a common basis for patient counseling and its documentation. Group discussions and questionnaires are used for this purpose.
This text was translated with DeepL on10/11/2025

View project in the research portal

Die Methode der Konstruktiven Kontroverse zur Förderung von Innovationen (CCI)
Duration: 01.09.2010 to 31.08.2012

Hintergrund. Innovationen sind soziale Prozesse. Sie unterliegen der Aushandlung durch die beteiligten Akteure. Sie werden zunehmend in interdisziplinären Konstellationen betrieben, um die Integration unterschiedlichen Wissens zu ermöglichen. In der damit verbundenen Divergenz liegt das Potenzial für kreative Neukombinationen und Innovation.   Problemstellung. Im Innovationsmanagement sind für die Bearbeitung von Wissensdivergenzen keine geeigneten Instrumente vorhanden. So werden Innovationspotenziale brach liegen gelassen und Lernimpulse versäumt. Notwendige Konflikte werden vermieden und verhelfen dem Flop zum Erfolg.
Ziel. Dieses Projekt hat zum Ziel eine Methode (CCI) für die Integration unterschiedlichen Wissens und Interessen einzusetzen. Entscheidungssituationen in Innovationsprojekten sollen unterstützt werden, indem die Wissensräume aufgespannt („kontroverse Diskussion unterschiedlicher Perspektiven“) und die Evaluation und Selektion von Alternativen in systematischer Weise erfolgt („systematische Evaluation“). Dadurch können widerstreitende Positionen in einer strukturierten Weise einer Synthese zugeführt und Konfliktpotenziale systematisch aufgefangen werden.  
Adressaten. Unternehmen, die ihr institutionalisiertes Innovationsmanagement und Innovationsprojekte um eine Methode erweitern wollen, welche die Dynamik von Wissens- und Interessendivergenzen in systematischer Weise strukturiert, so dass Entscheidungssituationen in Innovationsprojekten verbessert werden.

View project in the research portal

  • Akademie für zahnärztliche Fortbildung Karlsruhe
  • 4ASIDE GmbH, Kauffeld & Lorenzo
  • Audi AG, Ingolstadt
  • Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin – BAuA, Dortmund
  • Bundeszahnärztekammer (Auftraggeber)
  • Compeon Finanzdienstleistungen, Düsseldorf
  • ComTS Logistics, Magdeburg
  • dm-drogerie markt GmbH
  • FOM, Institut für Public Management (ifpm)
  • Hochschule Magdeburg-Stendal
  • Humanas Pflege Gmbh & Co KG
  • Hüttenwerke Krupp Mannesmann GmbH, Duisburg
  • IB - Internationaler Bund e.V.
  • IDZ, Institut der Deutschen Zahnärzte, Köln
  • implantcast GmbH, Buxtehude
  • Ing.-Holzbau Schnoor GmbH & Co KG, Burg bei Magdeburg
  • IPT Pergande GmbH, Weißandt-Gölzau
  • ISM Ingenieurbüro Kirschbaum, Neukirchen-Vluyn
  • KARL OTTO BRAUN GmbH & Co. KG, Wolfstein
  • Knowledge Symphony GmbH, Riegelsberg
  • Kreis Soest
  • Landeszahnärztekammer Baden-Württemberg
  • Landeszahnärztekammer Berlin
  • Landeszahnärztekammer Sachsen-Anhalt
  • META Architektur GmbH Magdeburg
  • NetCo Professional Services GmbH Blankenburg
  • Petromax GmbH, Magdeburg
  • RWE Power AG, Köln
  • Stadt Duisburg
  • Stadt Essen
  • Stadt Recklinghausen
  • Stendaler Landbäckerei
  • szenaris GmbH, Trainings- und Simulationslösungen, Bremen
  • thyssenkrupp Steel Europe AG, Duisburg
  • Wellmann Sicherheitstechnik GmbH & Co KG, Hamminkeln
  • Westnetz GmbH
  • Wupperverband, Körperschaft des öffentlichen Rechts, Wuppertal
  • Zwetsch GmbH, Dreherei und Stahlhandel, Idar-Oberstein

2024

Dissertation

Zahnmedizinische Patientenberatung als Instrument zur Orientierung des Einzelnen im Gesundheitssystem - eine qualitativ-empirische Studie

Wagner, Ina; Dick, Michael

In: Magdeburg: Universitätsbibliothek, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2024, 1 Online-Ressource (XII, 166, XII-LXIV Seiten, 7,78 MB) [Literaturverzeichnis: Seite XII-XXIV][Literaturverzeichnis: Seite XII-XXIV]

2023

Book chapter

Macht und Ohnmacht der Personalentwicklung in KMU - Impulse aus einer organisationsethnographischen Studie

Sander, Evelina; Kröber, Carina; Anhalt, Franziska; Dick, Michael

In: Organisationale Machtbeziehungen im Wandel , 1. Auflage 2023 - Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH ; Geramanis, Olaf

Kontinuierliche Professionsentwicklung zur Bearbeitung hausärztlicher Antinomien

Dick, Michael

In: Professionelle Antinomien in hausärztlicher Praxis - Attestierung von Arbeitsunfähigkeit bei psychischen Beschwerden zwischen Patientenorientierung und sozialer Kontrolle - Opladen : Verlag Barbara Budrich . - 2023

Onboarding in KMU - verstehen, reflektieren, gestalten

Sander, Evelina; Thiele, Lisa; Kröber, Carina; Kauffeld, Simone; Dick, Michael

In: Digitalisierung der Arbeitswelt im Mittelstand 3 , 1st ed. 2023. - Berlin, Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg ; Nitsch, Verena, S. 109-153

Peer-reviewed journal article

Biografische Arbeit als Bestandteil Betrieblicher Bildung

Bergmann, Dana; Frosch, Ulrike; Dick, Michael

In: Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online - Hamburg : Institut für Berufs- und Wirtschaftspädagogik Universität Hamburg, Bd. 45 (2023), insges. 21 S.

Strukturierte Kommunikation als Modus agiler Organisation - eine Fallstudie zu Gruppenprozessen und Lernen bei einem Finanzdienstleister

Dick, Michael; Kasseck, Saskia; Scholz, Charlotte; Modrzynski, Dominik; Bechstein, Jan

In: Gruppe, Interaktion, Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie - [Cham, Switzerland] : Springer International Publishing, Bd. 54 (2023), Heft 4, S. 465-472

Dissertation

Diagnostische Kompetenzen für eine verstehende Diagnostik im Kontext schulischer Inklusion - eine qualitative Studie zum diagnostischen Handeln von Lehrkräften

Fischer, Bastian; Dick, Michael; Jödecke, Manfred

In: Magdeburg: Universitätsbibliothek, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2023, 1 Online-Ressource (313 Blätter, 3,47 MB) [Literaturverzeichnis: Blatt 279-304][Literaturverzeichnis: Blatt 279-304]

Non-peer-reviewed journal article

Besteht eine berufsethische Verpflichtung zur Umsetzung einer nachhaltigen Zahnmedizin in Deutschland? - ein professionstheoretischer Diskurs

Brauer, Hans-Ulrich; Bartols, Andreas; Hellmann, Daniel; Dick, Michael

In: Deutsche zahnärztliche Zeitschrift - Köln : Deutscher Ärzte-Verlag, Bd. 78 (2023), Heft 6, S. 308-403

2022

Abstract

Get the Balance Right$nOnboarding in kleinen und mittelständischen Unternehmen (KMU) als Ausbalancieren von Polaritäten

Gerhardt, Mareike; Sander, Evelina; Kröber, Carina; Dick, Michael

In: Abstracts zur 25. Fachtagung der Gesellschaft für angewandte Wirtschaftspsychologie (GWPs) - Lengerich : Pabst Science Publishers ; Bosau, Christian . - 2022, S. 27

Book chapter

Einflussfaktoren auf die Veränderungsfähigkeit im Kontext der öffentlichen Verwaltung - Identifikation von Stellschrauben im Prozess der Organisationsentwicklung

Kostka, Kevin; Modrzynski, Dominik; Dick, Michael

In: Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten / Gesellschaft für Arbeitswissenschaft , 2022 - 2022, Artikel C. 11.3 [Kongress: 68. Arbeitswissenschaftlichen Kongresses, Magdeburg, 02.03. - 04.03.2022]

Social Virtual Reality als Türöffner für gemeinsames Lernen in hybriden Arbeitswelten

Vuong, Claudia; Fredrich, Helge; Dick, Michael; Haase, Tina

In: Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten / Gesellschaft für Arbeitswissenschaft , 2022 - 2022, Artikel B.13.9

Onboarding in KMU - Verstehen, Reflektieren, Gestalten

Sander, Evelina; Thiele, Lisa; Kröber, Carina; Kauffeld, Simone; Dick, Michael

In: Digitalisierung der Arbeitswelt im Mittelstand ; 2: Digitalisierung der Arbeitswelt im Mittelstand 2 , 1. Auflage 2022 - Berlin : Springer Berlin ; Nitsch, Verena

Arbeit, Job, Beruf - zur Einführung

Dick, Michael; Freund, Stephan; Ohlbrecht, Heike; Unger, Thorsten

In: Arbeit Job Beruf - Interdisziplinäre Perspektiven , 1st ed. 2022. - Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden ; Dick, Michael, S. 1-13

Peer-reviewed journal article

Service Robots in Nursing Homes (SeRoNu) - a holistic model of influencing factors - Serviceroboter in der stationären Altenpflege (SerosA) - ein ganzheitliches Modell relevanter Faktoren

Obst, Lisa; Bielefeldt, Franziska; Weth, Rüdiger; Dick, Michael

In: Gruppe, Interaktion, Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie - [Cham, Switzerland] : Springer International Publishing, Bd. 53 (2022), Heft 3, S. 285-293

Welcome on Board - über das Ausbalancieren von Polaritäten im Onboarding-Prozess in kleinen und mittelständischen Unternehmen (KMU)

Gerhardt, Mareike; Sander, Evelina; Kröber, Carina; Dick, Michael

In: Wirtschaftspsychologie - Lengerich : Pabst Science Publ., Bd. 24 (2022), Heft 2, S. 104

Digitale Assistenz- und Lernsysteme

Haase, Tina; Berndt, Dirk; Termath, Wilhelm; Dick, Michael

In: Industrie 4.0 Management - Berlin : GITO mbH Verlag, Bd. 38 (2022), Heft 2, S. 19-22

Dissertation

Servicerobotereinsatz in der stationären Altenpflege - explorative Analyse relevanter Faktoren unter Berücksichtigung diverser Stakeholderperspektiven sowie arbeitswissenschaftlicher Analysen eines Unternehmens dieser Dienstleistungsbranche

Bielefeldt, Franziska; Obst, Lisa; Dick, Michael; Weth, Rüdiger

In: Magdeburg: Universitätsbibliothek, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2022, 1 Online-Ressource (XV, 667 Seiten, 8,11 MB) [Literaturverzeichnis: Seite 635-666][Literaturverzeichnis: Seite 635-666]

Berufliche Lösungsexpertise ausbilden - Konzeption, Implementierung und Evaluation eines Blended Learning Arrangements zur Förderung des problemlösenden Denkens und strategischen Lernens in der betrieblichen Ausbildung

Martsch, Marcel; Schulz, Anja; Dick, Michael; Kuhlee, Dina

In: Magdeburg: Universitätsbibliothek, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2022, 1 Online-Ressource (xiv, 250 Seiten ; vii, 255 Seiten, 26,28 MB) [Literaturangaben][Literaturangaben]

Personalentwicklung im Spannungsfeld zwischen Profession und Organisation - eine qualitativ-empirische Studie zum Professionshandeln von Personalentwickler*innen

Weisenburger, Nathalie; Dick, Michael; Weth, Rüdiger

In: Magdeburg: Universitätsbibliothek, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2022, 1 Online-Ressource (IX, 241, XVI Seiten, 5,8 MB) [Literaturverzeichnis: Seite 217-241][Literaturverzeichnis: Seite 217-241]

Büroraumsettings für Wissensarbeit - Entwicklung eines Orientierungsmodells

Steffen, Martin Heinrich; Dick, Michael

In: Magdeburg: Universitätsbibliothek, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2022, 1 Online-Ressource (531 Seiten, 32,31 MB) [Literaturverzeichnis: Seite 417-448]

Editor

Arbeit - Job - Beruf - Interdisziplinäre Perspektiven

Dick, Michael; Freund, Stephan; Ohlbrecht, Heike; Unger, Thorsten

In: Wiesbaden: Springer VS, 2022, 1 Online-Ressource (XI, 287 Seiten) - (Magdeburger Forschungen zu Bildungs-, Kultur- und Sozialwissenschaften), ISBN: 978-3-658-36320-8

Scientific monograph

Agilität in der öffentlichen Verwaltung - Wege zur Anwendung agiler Arbeitsweisen : „AgilKom“-Handlungshilfe

Richenhagen, Gottfried; Seng, Anja; Dick, Michael; Elsenheimer, Laura; Höffner, Corinna; Kostka, Kevin; Modrzyński, Dominik; Nebauer-Herzig, Kathrin; Wachter, Laura

In: Essen: MA Akademie Verlags- und Druck-Gesellschaft mbH, 2022, 1 Online-Ressource, ISBN: 978-3-89275-237-0

2021

Book chapter

Zur Integration von Pädagogik und Zahnmedizin - ein Rückblick

Dick, Michael

In: Grenzgänge der Zahnmedizin - Lengerich (Westf.) : Pabst Science Publishers ; Bartols, Andreas *1979-* - eine Festschrift für Winfried Walther . - 2021, S. 107-127

Gestaltung und Integration erfahrungsbasierter Assistenzsysteme in der Stahlindustrie - eine Reflexion aus dem Forschungsprojekt StahlAssist

Haase, Tina; Dick, Michael; Gerhardt, Mareike; Termath, Wilhelm; Nakhosteen, Benjamin; Werkhausen, Marie; Wellmann, Wilhelm; Tenbergen, Kevin; Holtmann, Michael; Tse, Kok-Zin; Berens, Tobias; Kolbe, Georg; Wischniewski, Sascha; Mehler, Lisa; Kirschbaum, Thomas

In: Arbeit in der digitalisierten Welt , 1st ed. 2021. - Berlin, Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg ; Bauer, Wilhelm - Praxisbeispiele und Gestaltungslösungen aus dem BMBF-Förderschwerpunkt, S. 81-93

2020

Book chapter

Reflections on an interdisciplinary approach - integrating assistive technologies and experience-based knowledge in maintenance

Gerhardt, Mareike; Haase, Tina; Dick, Michael

In: Advances in Usability, User Experience, Wearable and Assistive Technology , 1st ed. 2020. - Cham : Springer International Publishing ; Ahram, Tareq, S. 787-793 - (Advances in intelligent systems and computing; volume 1217)

Integrated learning and assistive systems for manual work in production - proposal for a systematic approach to technology selection and design

Haase, Tina; Radde, Justina; Keller, Alinde; Berndt, Dirk; Dick, Michael

In: Advances in Usability, User Experience, Wearable and Assistive Technology , 1st ed. 2020. - Cham : Springer International Publishing ; Ahram, Tareq, S. 853-859 - (Advances in intelligent systems and computing; volume 1217)

Assistive Technologies: Companion or Controller? Appropriation Instead of Instruction (Invited Paper)

Haase, Tina; Termath, Wilhelm; Berndt, Dirk; Dick, Michael

In: 24th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics (WMSCI 2020) ; Volume 3 of 3 , 2020 - Red Hook, NY : Curran Associates, Inc., S. 150-155

Klaus Jenewein zwischen Ingenieurpädagogik, Lehrkräftebildung und betrieblicher Realität

Bünning, Frank; Dick, Michael; Jahn, Robert W.; Seltrecht, Astrid

In: Zwischen Ingenieurpädagogik, Lehrkräftebildung und betrieblicher Praxis - Bielefeld : wbv . - 2020, S. 9-28 - (Berufsbildung, Arbeit und Innovation; 57)

Hochschule als Ort der Organisationsentwicklung - eine Fallstudie zur Umsetzung öffentlicher Förderprogramme wissenschaftlicher Weiterbildung

Dick, Michael; Frosch, Ulrike; Mareike, Gerhadt

In: Wissenschaftliche Weiterbildung als Problem der Öffnung von Hochschulen für nichttraditionelle Studierende - Opladen : Verlag Barbara Budrich . - 2020, S. 247

Zur Rolle der Organisations- und Personalentwicklung im Digitalisierungsprozess öffentlicher Verwaltungen

Weisenburger, Nathalie; Modrzynski, Dominik; Opitz, Manja; Dick, Michael

In: Digitale Arbeit, digitaler Wandel, digitaler Mensch? / Gesellschaft für Arbeitswissenschaft , 2020 - Dortmund : GfA-Press - 2020, Beitrag C. 9.1 [Kongress: GfA-Frühjahrskongress 66; online, 2020.03.16-18]

Begeisterung und Beharrlichkeit - erste Ergebnisse einer ethnografischen Rekonstruktion betrieblicher Bildungsarbeit

Dick, Michael; Termath, Wilhelm

In: Zwischen Ingenieurpädagogik, Lehrkräftebildung und betrieblicher Praxis - Bielefeld : wbv . - 2020, S. 143-160 - (Berufsbildung, Arbeit und Innovation; 57)

Zwischen Ingenieurpädagogik, Lehrkräftebildung und betrieblicher Praxis - eine Festschrift für Klaus Jenewein

Bünning, Frank; Dick, Michael; Jahn, Robert W.; Seltrecht, Astrid

In: Zwischen Ingenieurpädagogik, Lehrkräftebildung und betrieblicher Praxis - Bielefeld : wbv . - 2020, S. 290 - (Berufsbildung, Arbeit und Innovation; 57)

Peer-reviewed journal article

Mobilität als erziehungswissenschaftliches Thema zwischen Zeitdiagnose und Lebensgestaltung

Dick, Michael

In: Debatte - Leverkusen : Verlag Barbara Budrich, Bd. 2 (2020), Heft 2, S. 177-185

Dissertation

Typisch atypisch? - Männer in der Haupterwerbsphase und ihr biographischer Umgang mit beruflichen Diskontinuitäten : eine biographieanalytische Studie

Frosch, Ulrike; Dick, Michael; Peters, Sibylle

In: München: Rainer Hampp Verlag, 2020, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2019, VII, 246 Seiten - (Weiterbildung - Personalentwicklung - Organisationales Lernen; Band 13), ISBN: 3-95710-269-3 [Literaturverzeichnis: Seite 232-246]

Hochschuldidaktische Professionalität - eine Grounded Theory zur Kooperationsherstellung in der Hochschuldidaktik

Stolz, Katrin; Dick, Michael; Pohlenz, Philipp

In: Magdeburg, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2020, v, 228 Seiten [Literaturverzeichnis: Seite 188-204]

2019

Book chapter

Aufbruch - Veränderung - Positionierung - Erfahrungen aus 25 Jahren wissenschaftlicher Weiterbildung

Damm, Christoph; Dick, Michael; Dörner, Olaf; Fromme, Johannes; Frosch, Ulrike; Schäfer, Erich; Vieback, Linda

In: Wissenschaftliche Weiterbildung zwischen Forschung und Praxis - empirische Zugänge und konzeptionelle Gestaltung , 1. Auflage - Bielefeld : wbv Media . - 2019, insges. 16 S. - (Hochschulweiterbildung in Theorie und Praxis; 2)

Professionalisierung im Berufsleben

Dick, Michael; Weisenburger, Nathalie

In: Handbuch Karriere und Laufbahnmanagement - Berlin : Springer . - 2019, S. 847-867

Projekt Intrakomp - das Kompetenzmodell von Heyse und Erpenbeck in der Aktions- und Hand-lungsforschung

Richenhagen, Gottfried; Lahn, Almut; Nebauer-Herzig, Katrin; Vollbracht, Anna Farina; Dick, Michael

In: Kompetenzen voll entfaltet - Münster : Waxmann . - 2019, S. 123-146 - (Kompetenzmanagement in der Praxis; Band 12)

Didaktische Gestaltung und arbeitswissenschaftliche Evaluierung von Assistenzsystemen in der Stahlindustrie - ein interdisziplinärer Forschungsansatz

Haase, Tina; Gerhardt, Mareike; Termath, Wilhelm; Dick, Michael

In: Arbeit interdisziplinär - Dortmund : GfA, Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e.V. - 2019, Beitrag B2.2

Kompetenzentwicklung, Triadengespräche und Strategie - das Projekt Intrakomp

Nebauer-Herzig, Katrin; Lahn, Almut; Vollbracht, Anna Farina; Dick, Michael; Richenhagen, Gottfried

In: Arbeitswelten der Zukunft - Wiesbaden : Springer Gabler . - 2019, S. 497-515

Dissertation

Flexibel studieren Vereinbarkeit ermöglichen - Studienstrukturen für eine diverse Studierendenschaft

Buß, Imke; Dick, Michael; Pohlenz, Philipp

In: [Heidelberg]: Springer VS, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2019, X, 243 Seiten - (Research), ISBN: 3-658-26205-2 [Literaturverzeichnis: Seite 205-231]

Zukunftsorientierte Arbeitsplatzgestaltung unter Anwendung der Mensch-Roboter-Kooperation - eine qualitative Analyse zur Auswahl von MRK-Arbeitsplätzen unter Berücksichtigung der Mitarbeitersicht

Dachwitz, Jenny; Dick, Michael; Jenewein, Klaus

In: Magdeburg, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2019, XV, 170 Seiten [Literaturverzeichnis: Seite 142-156][Literaturverzeichnis: Seite 142-156]

Scientific monograph

Wissenschaftliche Weiterbildung zwischen Auftrag und Umsetzung – Eine Fallstudie zu Projektverlauf und Konfliktdynamik im „Weiterbildungscampus Magdeburg“

Dick, Michael; Frosch, Ulrike; Gerhardt, Mareike; Wagner, Ina

In: OVGU Magdeburg, unveröffentlichter Forschungsbericht, 2019, S. 38 S., 2019//, Druckausgabe, Wissenschaftliche+Monographie

Kompetenzen, Workshops und Triadengespräche - Instrumente zur Integration des Kompetenzmanagements im Öffentlichen Dienst : "IntraKomp"-Handlungshilfe

Richenhagen, Gottfried; Dick, Michael; Lahn, Almut; Nebauer-Herzig, Katrin; Vollbracht, Anna Farina

In: Essen: MA Akademie Verlags- und Druck-Gesellschaft mbH, 2019, 21 Seiten, ISBN: 978-3-89275-097-0

2018

Book chapter

Wissensmanagement

Dick, Michael; Wehner, Theo

In: Handbuch Berufsbildungsforschung / Felix Rauner, Philipp Grollmann (Hg.) - Bielefeld: wbv Media GmbH & Co. KG, S. 870-878, 2018

Organisationales Lernen

Dick, Michael

In: Handbuch Berufsbildungsforschung / Felix Rauner, Philipp Grollmann (Hg.) - Bielefeld: wbv Media GmbH & Co. KG, S. 405-413, 2018

Die soziale Netzwerkanalyse als Methode innerhalb einer Fallstudie zur Organisationsentwicklung an Hochschulen

Frosch, Ulrike; Gerhardt, Mareike; Dick, Michael

In: Netzwerk als neues Paradigma? - Wiesbaden : Springer VS ; Kiefer, Florian . - 2018, S. 133-152

Konstruktive Kontroverse in Organisationen : Konflikte bearbeiten, Entscheidungen treffen, Innovationen fördern

Vollmer, Albert; Dick, Michael; Wehner, Theo

In: ManagementWissen - Wiesbaden : Springer Gabler ; Sulzberger, Markus . - 2018, S. 325-331

Strategien der Personalentwicklung zur Fachkräftesicherung im demografischen Wandel

Sander, Evelina; Weisenburger, Nathalie; Dick, Michael

In: Demografie, Bildung und Fachkräftesicherung in den ostdeutschen Bundesländern: Befunde und Problemlagen aus berufs- und wirtschaftspädagogischer Perspektive - Bielefeld: wbv, S. 345-361, 2018 - (Berufsbildung, Arbeit und Innovation; 45)

Berufsarbeit und Kompetenzentwicklung - Einführung

Dick, Michael

In: Handbuch Berufsbildungsforschung / Felix Rauner, Philipp Grollmann (Hg.) - Bielefeld: wbv Media GmbH & Co. KG, S. 377-383, 2018

Von der Theorie zur Praxis - wie Erfahrungstransfer in agilen Verwaltungskontexten mit Kompetenzentwicklung verknüpft werden kann

Nebauer-Herzig, Katrin; Dick, Michael; Termath, Wilhelm

In: ARBEIT(S).WISSEN.SCHAF(F)T Grundlage für Management & Kompetenzentwicklung: 64. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft : FOM Hochschule für Oekonomie & Management, 21.-23. Februar 2018 - Dortmund: GfA-Press, 2018, Beitrag C.5.4[Kongress: 64. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft, Dotmund, 21.-23. Februar 2018]

Peer-reviewed journal article

Ergebnisse strukturierter Fokusgruppenarbeit zur Professionalisierung des zahnärztlichen Gutachterwesens in Deutschland

Brauer, H.; Walther, W.; Dick, Michael

In: Das Gesundheitswesen - Stuttgart [u.a.] : Thieme, Bd. 80 (2018), Heft 4, S. 342-345

Dissertation

Affektive Interventionen in der Companion-Technologie - eine Interviewstudie zum subjektiven Erleben eines Wizard-of-Oz-Experiments

Wahl, Mathias; Frommer, Jörg; Dick, Michael

In: Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2018, VII, 174 Blätter [Literaturverzeichnis: Blatt 137-151][Literaturverzeichnis: Blatt 137-151]

Scientific monograph

Anrechnung von außerhochschulischen Vorleistungen in der wissenschaftlichen Weiterbildung - Ergebnisse einer zweiteiligen empirischen Studie : Forschungsbericht : unter Mitarbeit von Olaf Dörner und Johannes Fromme

Damm, Christoph; Dick, Michael; Dörner, Olaf; Fromme, Johannes

In: Magdeburg: Universitätsbibliothek, 2018, 1 Online-Ressource (133 Seiten, 4,56 MB) - (Beiträge zur Weiterbildungsforschung; Band 1), ISBN: 978-3-944722-68-9 [Literaturverzeichnis: Seite 89-95]

Non-peer-reviewed journal article

Das methodische Potenzial des Triadengesprächs zur praktischen Anwendung in einer institutionell explizierten Ethik

Jacob, Mike; Dick, Michael

In: Saarländisches Ärzteblatt: offizielles Mitteilungsblatt der Ärztekammer des Saarlandes, Abteilung Ärzte und Zahnärzte, der Kassenärztlichen Vereinigung Saarland des Ärzteverbandes des Saarlandes und der Kassenzahnärztlichen Vereinigung Saarland - Berlin: Quintessenz VerlagsGmbH, Bd. 71.2018, 10, S. 19-24; www.aerzteblatt-saar.de/pdf/saar1810_019.pdf

2017

Book chapter

The potential of virtual interactive learning environments for individual and organizational learning - an example for the maintenance of electrical equipment

Dick, Michael; Haase, Tina; Termath, Wilhelm

In: Advances in Ergonomic Design of Systems, Products and Processes - Berlin, Heidelberg: Springer, S. 177-190, 2017[Tagung: 62. Annual Meeting of GfA 2016, Aachen]

Konstruktive Kontroverse in Organisationen: Konflikte bearbeiten, Entscheidungen treffen, Innovationen fördern

Vollmer, Albert; Dick, Michael; Wehner, Theo

In: In: ManagementWissen, {Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH} and {Springer Gabler}, S. 311-317, 2017, 3658187778

Professionalisierung im Berufsleben

Dick, Michael; Weisenburger, Nathalie

In: Handbuch Karriere und Laufbahnmanagement- Berlin: Springer, 2017, S. 1-21

Peer-reviewed journal article

Vertrauen und Empowerment: Wie die zahnärztliche Patientenberatung die Arzt-Patienten-Beziehung stärkt

Dick, Michael

In: In: Zahnmedizin und Gesellschaft, Bd. 21, 2, S. 40-41, 2017

Ethisches Handeln in der Berufspraxis - das Triadengespräch als Methode des Lernens aus Misserfolgen

Jacob, Mike; Dick, Michael

In: Ethik in der Medizin - Berlin : Springer, Bd. 29.2017, 1, S. 53-69

Case-based reasoning: potential benefits and limitations for documenting of stories in organizations

Reuss, Pascal; Dick, Michael; Termath, Wilhelm; Althoff, Klaus-Dieter

In: Zeitschrift für Arbeitswissenschaft, Springer Nature

Case-based reasoning - potential benefits and limitations for documenting of stories in organizations

Reuss, Pascal; Dick, Michael; Termath, Wilhelm; Althoff, Klaus-Dieter

In: Zeitschrift für Arbeitswissenschaft : ZfA - Berlin : Springer, Bd. 71.2017, 4, S. 252-258

Non-peer-reviewed journal article

Vertrauen und Empowerment - wie die zahnärztliche Patientenberatung die Arzt-Patienten-Beziehung stärkt

Dick, Michael

In: IGZ : die Alternative - Berlin : DentalisVerlag Benn Roolf, Bd. 21.2017, 2, S. 40-41 [Erscheint in: Zahnmedizin und Gesellschaft]

2016

Book chapter

Wechselseitige kollegiale Visitation

Dick, Michael; Riesen, Christa; Klemke, Jochen

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt ; Dick, Michael *1964-* . - 2016, S. 321-330 [Literaturangaben]

Professionsentwicklung als Forschungs- und Handlungsfeld

Dick, Michael

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, S. 9-24, 2016[Literaturangaben]

Kompetenzermittlung und Anforderungsanalyse

Bergmann, Dana; Frosch, Ulrike; Weisenburger, Nathalie; Dick, Michael

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt ; Dick, Michael *1964-* . - 2016, S. 376-384 [Literaturangaben]

Gesundheitliche Belastungen in der Arbeit Professioneller

Dick, Michael; Riesen, Christa

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt ; Dick, Michael *1964-* . - 2016, S. 208-222 [Literaturangaben]

Professionsentwicklung als Forschungs- und Handlungsfeld

Dick, Michael

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt ; Dick, Michael *1964-* . - 2016, S. 9-24 [Literaturangaben]

Das Sachverständigengutachten als Verfahren zur Konfliktbearbeitung in der Arzt-Patientenbeziehung

Brauer, Hans Ulrich; Riesen, Christa; Dick, Michael

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt ; Dick, Michael *1964-* . - 2016, S. 453-463 [Literaturangaben]

Triadengespräch

Dick, Michael; Neubauer-Herzig, Katrin; Termath, Wilhelm

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt ; Dick, Michael *1964-* . - 2016, S. 331-342 [Literaturangaben]

Empowerment - die Stärkung von Klienten

Lehmann, Bianca; Dick, Michael

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt ; Dick, Michael *1964-* . - 2016, S. 156-165 [Literaturangaben]

Empowerment - die Stärkung von Klienten

Lehmann, Bianca; Dick, Michael

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, S. 156-165, 2016[Literaturangaben]

Wechselseitige kollegiale Visitation

Dick, Michael; Riesen, Christa; Klemke, Jochen

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, S. 321-330, 2016[Literaturangaben]

Gesundheitliche Belastungen in der Arbeit Professioneller

Dick, Michael; Riesen, Christa

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, S. 208-222, 2016[Literaturangaben]

Triadengespräch

Dick, Michael; Nebauer-Herzig, Katrin; Termath, Wilhelm

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, S. 331-342, 2016[Literaturangaben]

Constructive controversy as a prime example of The Power of Distributed Perspectives - new developments in application and research

Vollmer, Albert; Dick, Michael; Gross, Stefan; Wehner, Theo

In: The Power of Distributed Perspectives - Berlin: De Gruyter, S. 245-266, 2016 - (Berlin Studies in Knowledge Research; 10)

Patientenbeziehung und Konfliktbearbeitung

Dick, Michael

In: Praxisforschung und Professionsentwicklung in der Zahnmedizin : 10 Jahre Master-Network Integrated Dentistry e.V.. - Lengerich : Pabst Science Publishers, S. 188-195, 2016

Die unterschätzte kollegiale Dimension von Wissensentwicklung und Weiterbildung

Dick, Michael

In: Praxisforschung und Professionsentwicklung in der Zahnmedizin: 10 Jahre Master-Network Integrated Dentistry e.V. - Lengerich: Pabst Science Publishers, S. 162-170, 2016

Das Sachverständigengutachten als Verfahren zur Konfliktbearbeitung in der Arzt-Patientenbeziehung

Brauer, Hans Ulrich; Riesen, Christa; Dick, Michael

In: Handbuch Professionsentwicklung - Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, S. 453-463, 2016[Literaturangaben]

Kompetenzermittlung und Anforderungsanalyse

Bergmann, Dana; Frosch, Ulrike; Weisenburger, Nathalie; Dick, Michael

In: Handbuch Professionsentwicklung / Michael Dick, Winfried Marotzki, Harald Mieg (Hrsg.) - Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2016 . - 2016, S. 376-384[Literaturangaben]

Dissertation

Der (Eigen)Sinn frei-gemeinnütziger Tätigkeit - eine Fallstudie zur Rekonstruktion individueller Sinnstrukturen frei-gemeinnütziger Tätiger aus verschiedenen Engagementfeldern

Mösken, Gina; Dick, Michael

In: Lengerich: Pabst Science Publishers, 2017, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2016, 250 Seiten, Illustrationen, 24 cm [Literaturverzeichnis: Seite 239-250]

Mütter in Führungspositionen - eine qualitative Untersuchung zur biografischen Positionierung in Berufs- und Privatleben und zu ihrer Dynamik

Hoffmeister, Martina; Frommberger, Dietmar; Dick, Michael

In: Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin, 2017, Dissertation Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Humanwissenschaften 2016, 233 Seiten, ISBN: 978-3-86573-982-7 [Literaturverzeichnis: Seite 218-232]

Editor

Praxisforschung und Professionsentwicklung in der Zahnmedizin - 10 Jahre Master-Network Integrated Dentistry e.V.

Ulbricht, Simone; Dick, Michael; Walther, Winfried

In: Lengerich: Pabst Science Publishers, 2016, 1. Auflage; 397 Seiten: Illustrationen, Diagramme, ISBN 978-3-95853-201-4[Literaturangaben]

Wirtschaftspsychologie

Fischer, Lorenz; Christandl, Fabian; Dick, Michael; Kluge, Annette1; Wehner, Theo

In: Lengerich, Pabst Science Publ, ISSN: 0945-6201, 14705199, 2016

Textbook

Handbuch Professionsentwicklung

Dick, Michael; Marotzki, Winfried; Mieg, Harald A.

In: Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2016, 638 Seiten - (UTB; 8622; Erwachsenenbildung), ISBN: 978-3-8252-8622-4 [Enthält 57 Beiträge; Literaturangaben]

2015

Book chapter

Einleitung

Vollmer, Albert; Dick, Michael; Wehner, Theo

In: Konstruktive Kontroverse in Organisationen , 1. Aufl. 2015 - Wiesbaden : Springer Gabler ; Vollmer, Albert, S. 1-5

"Gute Arbeit" - welche persönlichen Konstrukte unterscheiden Erwerbsarbeit von frei-gemeinnütziger Tätigkeit?

Mösken, Gina; Dick, Michael; Wehner, Theo

In: Psychologie der Freiwilligenarbeit: Motivation, Gestaltung und Organisation - Berlin [u.a.]: Springer, 2015 . - 2015, S. 39-56

Jugendrichter - eine gefährdete Profession? - Literaturübersicht und qualitative Befunde zu beruflichen Belastungen von Richterinnen und Richtern

Dick, Michael

In: Jugend ohne Rettungsschirm - Herausforderungen annehmen!: Dokumentation des 29. Deutschen Jugendgerichtstages vom 14. 17. September 2013 in Nürnberg - Mönchengladbach: Forum-Verl. Godesberg, S. 241-266, 2015

Das Forschungsprojekt CCI - Projekt- und Forschungsdesign

Vollmer, Albert; Dick, Michael; Seyr, Sarah

In: Konstruktive Kontroverse in Organisationen , 1. Aufl. 2015 - Wiesbaden : Springer Gabler ; Vollmer, Albert, S. 143-159

Konstruktive Kontroverse im Organisationsalltag - vom schwierigen Weg zur partizipativen Entscheidungsfindung

Dick, Michael; Schmid, Philipp

In: Konstruktive Kontroverse in Organisationen , 1. Aufl. 2015 - Wiesbaden : Springer Gabler ; Vollmer, Albert, S. 179-226

Entwicklungslinien der Konstruktiven Kontroverse in der Organisationspraxis

Vollmer, Albert; Dick, Michael; Wehner, Theo

In: Konstruktive Kontroverse in Organisationen , 1. Aufl. 2015 - Wiesbaden : Springer Gabler ; Vollmer, Albert, S. 257-269

„Gute Arbeit“: Welche persönlichen Konstrukte unterscheiden Erwerbsarbeit von frei-gemeinnütziger Tätigkeit?

Mösken, Gina; Dick, Michael; Wehner, Theo

In: 2015, S. 39-56, Theo Wehner & Stefan Güntert (Hrsg.): Psychologie der Freiwilligenarbeit

Jugendakademie - von der Notwendigkeit und dem Scheitern eines Fortbildungskonzeptes für Jugendrichter und Jugendstaatsanwälte

Dick, Michael; Breymann, Klaus

In: Strafrecht, Jugendstrafrecht, Kriminalprävention in Wissenschaft und Praxis: Festschrift für Heribert Ostendorf zum 70. Geburtstag am 7. Dezember 2015 / Prof. Dr. Thomas Rotsch, PD Dr. Janique Brüning, Dr. Jan Schady (Hrsg.): Festschrift für Heribert Ostendorf zum 70. Geburtstag am 7. Dezember 2015 - Baden-Baden: Nomos, 2015 . - 2015, S. 209-226

Die Organisation als Kontext für Konstruktive Kontroversen - Rationalität, Antinomien und Entscheidungen

Dick, Michael

In: Konstruktive Kontroverse in Organisationen , 1. Aufl. 2015 - Wiesbaden : Springer Gabler ; Vollmer, Albert, S. 43-58

Peer-reviewed journal article

Der Novartis-Campus - eine Fallstudie zu Produktivität, Wohlbefinden und Authentizität im Multispace-Office

Dick, Michael; Degenhardt, Barbara; Schulze, Hartmut; Wehner, Theo

In: Wirtschaftspsychologie - Lengerich: Pabst Science Publ, Bd. 17.2015, 1, S. 105-116

Wandel zur Interkulturalität - Ansätze für strategisches und operatives Diversity Management in Großunternehmen

Meyer, Kirsten; Bergmann, Dana; Dick, Michael

In: Zeitschrift Führung + Organisation: ZfO - Stuttgart: Schäffer-Poeschel, 1996, Bd. 84.2015, 2, S. 89-95

Editor

Konstruktive Kontroverse in Organisationen - Konflikte bearbeiten, Entscheidungen treffen, Innovationen fördern

Vollmer, Albert; Dick, Michael; Wehner, Theo

In: Wiesbaden: Springer Gabler, 2015, Online-Ressource (XVII, 269 S. 29 Abb, online resource) - (uniscope. Publikationen der SGO Stiftung; SpringerLink; Bücher), ISBN: 978-3-658-00263-3

Konstruktive Kontroverse in Organisationen - Konflikte bearbeiten, Entscheidungen treffen, Innovationen fördern

Vollmer, Albert; Dick, Michael; Wehner, Theo

In: Wiesbaden: Springer Gabler, 2015, Online-Ressource (XVII, 269 Seiten) - (uniscope. Publikationen der SGO Stiftung), ISBN: 978-3-658-00263-3

Wirtschaftspsychologie

Christandl, Fabian; Dick, Michael; Fischer, Lorenz; Kluge, Annette; Wehner, Theo

In: Lengerich, Pabst Science Publ., ISSN: 0945-6201, 14705199; Lengerich: Papst.Science Publ., 2015

Non-peer-reviewed journal article

Stellenwert der Empowerment-Perspektive bei der institutionalisierten Patientenberatung zahnärztlicher Körperschaften in Deutschland - Ergebnisse einer qualitativen Studie zur aktuellen Beratungspraxis

Dick, Michael; Wagner, Ina; Gerhardt, Mareike

In: IDZ-Information - Köln: IDZ, 2, S. 1-32, 2015

Konflikte und Methoden der Konfliktbearbeitung in der Schule

Bergmann, Dana; Dick, Michael

In: Psychologieunterricht / Verband der Psychologielehrerinnen und -lehrer - Berlin: Verb. der Psychologielehrerinnen und -lehrer, 1986, Bd. 48.2015, S. 6-10

Die Bedeutung der Patientenberatung für den zahnärztlichen Berufsstand

Dick, Michael; Wagner, Ina; Gerhardt, Mareike

In: Zahnärztliche Nachrichten Sachsen-Anhalt: ZN : Monatszeitschrift für Zahnärzte in Sachsen-Anhalt : Mitteilungsblatt mit amtlichen Bekanntmachungen der Körperschaften - Magdeburg: Zahnärztekammer Sachsen-Anhalt, Bd. 25.2015, 2, S. 29-31

Fortbildung schafft gesellschaftliches Vertrauen

Dick, Michael

In: Zahnärzteblatt Baden-Württemberg: ZBW : mit Informationen aus der Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde - Düsseldorf: Rheinische Post Verlagsgesellschaft mbH, 3, S. 7, 2015

2014

Book chapter

The didactical design of virtual reality based learning environments for maintenance technicians

Haase, Tina; Weisenburger, Nathalie; Termath, Wilhelm; Frosch, Ulrike; Bergmann, Dana; Dick, Michael

In: Virtual, Augmented and Mixed Reality. Applications of Virtual and Augmented Reality / Shumaker , Randall - Cham [u.a.] : Springer ; Shumaker, Randall . - 2014, S. 27-38 - (Lecture notes in computer science; 8526) Kongress: VAMR 6 Heraklion 2014.06.22-27

Produktives Wohlbefinden in neuen Arbeitsumgebungen - eine Feldstudie

Dick, Michael; Degenhardt, Barbara; Schulze, Hartmut; Wehner, Theo

In: Gestaltung der Arbeitswelt der Zukunft: 60. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft ; TU und Hochschule München 12. - 14. März 2014 / Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e. V. [Schriftl.: Matthias Jäger]: 60. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft ; TU und Hochschule München 12. - 14. März 2014 - Dortmund: GfA-Press, 2014 . - 2014, S. 236-238Kongress: Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft 60 (München : 2014.03.12-14)

Von Masken und Schilden: Authentizität in der Arbeitswelt

Dick, Michael

In: Clases, Christoph; Dick, Michael; Manser, Tanja; Vollmer, Albert (Hg.) Grenzgänge der Arbeitsforschung. Eine Festschrift fü;r Theo Wehner; Lengerich: Pabst, S. 123-143

Von Masken und Schilden - Authentizität in der Arbeitswelt

Dick, Michael

In: Grenzgänge der Arbeitsforschung - Lengerich : Pabst Science Publishers ; Clases, Christoph *1964-* . - 2014, S. 123-143

Peer-reviewed journal article

Wie erleben Zahnärzte eine gerichtliche Auseinandersetzung mit Patienten? - eine qualitative Untersuchung

Reiß, Wilhelm; Dick, Michael; Walther, Winfried; Brauer, Hans Ulrich

In: ZWR: das deutsche Zahnärzteblatt - Stuttgart: Thieme, 2003, Bd. 123.2014, 10, S. 456-462

Zur Bedeutung des Patientenrechtegesetzes - die dritte Instanz

Jacob, Mike; Dick, Michael

In: Zahnärztliche Mitteilungen: ZM / Hrsg.: Bundeszahnärztekammer - Arbeitsgemeinschaft der Deutschen Zahnärztekammern e.V. und Kassenzahnärztliche Bundesvereinigung K.d.Ö.R.: ZM - Köln: Deutscher Ärzte-Verl., 1910, Bd. 104.2014, 10, S. 98-103

Diagnostik, Modellierung und Rekonstruktion von Managerversagen und Derailment (MvD): eine Bestandsaufnahme

Westermann, Fritz; Dick, Michael

In: Wirtschaftspsychologie - Lengerich: Pabst Science Publ., 1999 . - 2014, 3, S. 2-7

Anspruch und Wirklichkeit des Patientenrechtegesetzes in der Asymmetrie des Arzt-Patienten-Verhältnisses

Jacob, Mike; Dick, Michael

In: Saarländisches Ärzteblatt: offizielles Mitteilungsblatt der Ärztekammer des Saarlandes, Abteilung Ärzte und Zahnärzte, der Kassenärztlichen Vereinigung Saarland des Ärzteverbandes des Saarlandes und der Kassenzahnärztlichen Vereinigung Saarland / Hrsg.: Ärztekammer des Saarlandes: offizielles Mitteilungsblatt der Ärztekammer des Saarlandes, Abteilung Ärzte und Zahnärzte, der Kassenärztlichen Vereinigung Saarland des Ärzteverbandes des Saarlandes und der Kassenzahnärztlichen Vereinigung Saarland - Berlin: Quintessenz Verl., 1948, Bd. 67.2014, 3, S. 13-16

Editor

Grenzgänge der Arbeitsforschung - eine Festschrift für Theo Wehner

Clases, Christoph; Dick, Michael; Manser, Tanja; Vollmer, Albert; Wehner, Theo

In: Lengerich: Pabst Science Publishers, 2014, 390 Seiten, Illustrationen, 24 cm, ISBN 978-3-89967-973-1

Wirtschaftspsychologie

Fischer, Lorenz; Christiandl, Fabian; Dick, Michael; Kluge, Annette; Wehner, Theo

In: Lengerich, Pabst Science Publ, ISSN: 0945-6201, 14705199, 2013

Grenzgänge der Arbeitsforschung - eine Festschrift für Theo Wehner

Clases, Christoph; Dick, Michael; Manser, Tanja; Vollmer, Albert; Wehner, Theo

In: Lengerich: Pabst Science Publishers, 2014, 390 Seiten, ISBN: 978-3-89967-973-1

Grenzgänge der Arbeitsforschung. Eine Festschrift für Theo Wehner

Clases, Christoph; Dick, Michael; Manser, Tanja; Vollmer, Albert

In: 2014,

Arbeitsberichte des Instituts für Berufs- und Betriebspädagogik

Bünning, Frank; Dick, Michael; Frommberger, Dietmar; Jenewein, Klaus

In: Magdeburg: Inst. für Berufs- und Betriebspädagogik, 2014

Themenheft Managerversagen/Derailment (MvD)

Westermann, Fritz; Dick, Michael

In: Wirtschaftspsychologie. - Lengerich : Pabst Science Publ.; 14705199: Lengerich: Papst.Science Publ., 2014

Article in conference proceedings

The Didactical Design of Virtual Reality Based Learning Environments for Maintenance Technicians

Haase, Tina; Weisenburger, Nathalie; Termath, Wilhelm; Frosch, Ulrike; Bergmann, Dana; Dick, Michael

In: Shumaker, Randall; Lackey, Stephanie (Eds.) Virtual, Augmented and Mixed Reality. Applications of Virtual and Augmented Reality; Berlin: Springer; 27-38

Produktives Wohlbefinden in neuen Arbeitsumgebungen: Eine Feldstudie

Dick, Michael; Degenhardt, Barbara; Schulze, Hartmut; Wehner, Theo

In: GFA (Hg.) Gestaltung der Arbeitswelt der Zukunft, Tagungsband GFA Frühjahrskongress, München, 12.-14. März, S. 236-238

Original article in peer-reviewed national journal

Diagnostik, Modellierung und Rekonstruktion von Managerversagen und Derailment (MvD): eine Bestandsaufnahme

Westermann, Fritz; Dick, Michael

In: Wirtschaftspsychologie, 16 (3), 2-7

Zur Bedeutung des Patientenrechtegesetzes: Die dritte Instanz

Jacob, Mike; Dick, Michael

In: Zahnärztliche Mitteilungen, 104 (10A), 98-103

Wie erleben Zahnärzte eine gerichtliche Auseinandersetzung mit Patienten? Eine qualitative Untersuchung

Reiß, Wilhelm; Dick, Michael; Walther, Winfried; Brauer, Hans Ulrich

In: ZWR - Das Deutsche Zahnärzteblatt, 123 (10), 456-462

Anspruch und Wirklichkeit des Patientenrechtegesetzes in der Asymmetrie des Arzt-Patienten-Verhältnisses

Jacob, Mike; Dick, Michael

In: Saarländisches Ärzteblatt, 67 (3), 13-16

Non-peer-reviewed journal article

Stellenwert der Empowerment-Perspektive bei der institutionalisierten Patientenberatung zahnärztlicher Körperschaften in Deutschland - Ergebnisse einer qualitativen Studie zur aktuellen Beratungspraxis

Dick, Michael; Wagner, Ina; Gerhardt, Mareike

In: IDZ-Information: Informationsdienst des Instituts der Deutschen Zahnärzte/ Institut der Deutschen Zahnärzte - Köln: Informationsdienst d. Inst. d. Dt. Zahnärzte (IDZ), 1987 . - 2014, 2, S. 1

Zur Bedeutung des Patientenrechtegesetzes - die dritte Instanz

Jacob, Mike; Dick, Michael

In: Zahnärztliche Mitteilungen: ZM - Köln: Deutscher Ärzte-Verl, 1997 . - 2014, 10, S. 98-103

2013

Peer-reviewed journal article

Wie erleben Zahnärzte eine gerichtliche Auseinandersetzung mit Patienten? - eine qualitative Untersuchung

Reiß, Wilhelm; Dick, Michael; Walther, Winfried; Brauer, Hans-Ulrich

In: Das Gesundheitswesen. - Stuttgart [u.a.] : Thieme, Bd. 75.2013, 5, S. 296-300

Editor

Empirische Arbeitsforschung - empirische Beiträge aus der Psychologie, Soziologie und Pädagogik

Dick, Michael; Wehner, Theo

In: Magdeburg, 2013[Herausgeberschaft dieser Schriftenreihe besteht für: 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012]

Wirtschaftspsychologie

Wehner, Theo; Fischer, Lorenz; Dick, Michael

In: Lengerich, Pabst Science Publ, ISSN: 0945-6201, 14705199, 2013

2012

Book chapter

Berufsbegleitende Weiterbildung als Professionsentwicklung - Qualitative Evaluation zur Wirksamkeit des interdisziplinären Masterstudiengangs "Integrated Practice in Dentistry"

Ulbricht, Simone; Dick, Michael

In: Grenzüberschreitungen in der wissenschaftlichen Weiterbildung : Interdisziplinarität, Transnationalisierung, Öffnung - Hamburg : DGWF , 2012, S. 143-151 Kongress: DGWF Jahrestagung Bielefeld 2011.09.14-16

Peer-reviewed journal article

Ist-Zustand und Ansätze zur Professionalisierung des zahnärztlichen Gutachterwesens in Deutschland aus der Selbstsicht der Gutachter

Brauer, H. U.; Riesen, C.; Walther, W.; Dick, Michael

In: Das Gesundheitswesen. - Stuttgart [u.a.] : Thieme, Bd. 74.2012, 1, S. 42-44

Lerntransfer - worauf es bei beruflicher Weiterbildung an Hochschulen ankommt

Dick, Michael

In: KMU-Magazin. - Horn, 9, S. 70-76, 2012

Training for legal dental expert witnesses in Germany - an instrument for professional development

Brauer, Hans Ulrich; Walther, Winfried; Riesen, Christa; Dick, Michael

In: Journal of dental education. - Washington, DC, Bd. 76.2012, 5, S. 656-660

Original article in peer-reviewed national journal

Evidenz und Eminenz: Ein Kommentar zu Wolfgang Scholl: Möglichkeiten, Probleme und Grenzen wissenschaftlich gestützter Organisationsberatung. Ein Werkstattbericht

Dick, Michael

In: Wirtschaftspsychologie, 14 (4), 37-39

2007

Book chapter

Triadengespräche - eine Methode zur Weitergabe erfahrungsbasierten Wissens in Organisationen

Dick, Michael; Schrader, Katrin

In: Wissensmanagement und wissenschaftliche Weiterbildung: Dokumentation der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium an der Universität Karlsruhe (TH), 13 - 15. September 2006 / Joachim Klaus ... (Hrsg.) - Hamburg: DGWF . - 2007, S. 271-282 - (Beiträge; Deutsche Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium; 45)Kongress: Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium (Karlsruhe : 2006.09.13-15)

Wissen aus Erfahrung - der Masterstudiengang "Integrated Practice in Dentistry" als Kooperation zwischen Bildungswissenschaft und Zahnmedizin

Dick, Michael; Schwagierek, Robert; Walther, Winfried

In: Wissensmanagement und wissenschaftliche Weiterbildung - Hamburg : DGWF . - 2007, S. 33-50 - (Beiträge; Deutsche Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium; 45) Kongress: Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium Karlsruhe 2006.09.13-15

Wissen aus Erfahrung - der Masterstudiengang "Integrated Practice in Dentistry" als Kooperation zwischen Bildungswissenschaft und Zahnmedizin

Dick, Michael; Schwagierek, Robert; Walther, Winfried

In: Wissensmanagement und wissenschaftliche Weiterbildung: Dokumentation der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium an der Universität Karlsruhe (TH), 13 - 15. September 2006 / Joachim Klaus ... (Hrsg.) - Hamburg: DGWF . - 2007, S. 33-50 - (Beiträge; Deutsche Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium; 45)Kongress: Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium (Karlsruhe : 2006.09.13-15)

Wissen und Erfahrung

Wehner, Theo; Dick, Michael

In: Lexikon Arbeitsgestaltung: best practice im Arbeitsprozess / hrsg. von Kurt Landau - Stuttgart: Gentner [u.a.] . - 2007, S. 1315-1318

Triadengespräche - eine Methode zur Weitergabe erfahrungsbasierten Wissens in Organisationen

Dick, Michael; Schrader, Katrin

In: Wissensmanagement und wissenschaftliche Weiterbildung - Hamburg : DGWF . - 2007, S. 271-282 - (Beiträge; Deutsche Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium; 45) Kongress: Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium Karlsruhe 2006.09.13-15

Article in conference proceedings

The triad conversation as a method of transforming local experience into shared knowledge

Dick, Michael; Wehner, Theo

In: 4. Konferenz Professionelles Wissensmanagement - Erfahrungen und Visionen - Berlin: GITO-Verl., 2007; Bd. 2 . - 2007, S. 277-284

Original article in peer-reviewed national journal

Strategie für lebenslanges Lernen

Walther, Winfried; Dick, Michael

In: Zahnärztliche Mitteilungen: ZM / Hrsg.: Bundeszahnärztekammer - Arbeitsgemeinschaft der Deutschen Zahnärztekammern e.V. und Kassenzahnärztliche Bundesvereinigung K.d.Ö.R. - Köln: Deutscher Ärzte-Verl., Bd. 97 (2007), 16, S. 74-78

Original article in peer-reviewed periodical-type series

Das Lerntätigkeitssystem als Rahmenkonzept für die Gestaltung, Implementierung und Nutzung von VR im Arbeitsprozess

Dick, Michael

In: Kompetenzentwicklung in realen und virtuellen Arbeitssystemen: Bericht zum 53. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft vom 28. Februar - 2. März 2007 / Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e.V. [Bearb. und Dokumentation: Michael Schäper] - Dortmund: GfA-Press, 2007 . - 2007, S. 29-34 - (Jahresdokumentation; Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e.V.; 2007)

2006

Book chapter

Triadengespräche als Methode der Wissenstransformation in Organisationen

Dick, Michael

In: Beschreiben - Erschließen - Erläutern: Psychotherapieforschung als qualitative Wissenschaft / V. Luif; G. Thoma; B. Boothe (Hrsg.) - Lengerich: Pabst Science Publ. . - 2006, S. 146-172

Scientific monograph

Triadengespräche als Methode des Wissens- und Erfahrungstransfers - die Evaluation einer Pilotanwendung

Dick, Michael; Nebauer, Katrin; Schrader, Katrin

In: Magdeburg, 2006 - (Empirische Arbeitsforschung; 1)

Forschungsschwerpunkte:
Arbeitsforschung: Qualität von Arbeit, "Gute Arbeit"
Organisationsentwicklung, Wandel in Organisationen
Wissensmanagement und Erfahrungstransfer (Triadengespräch)
Professionsentwicklung: Strategien und Methoden
Erwachsenen- und Weiterbildung: Transfer- und Wirksamkeitsforschung
Qualitative Methoden der Sozialforschung

Funktionen:
Mitherausgeber der Zeitschrift Wirtschaftspsychologie
Leiter des Instituts für Berufs- und Betriebspädagogik (IBBP) an der Fakukltät für Humanwissenschaften (FHW)
Studiengangleitung Integrated Practice in Dentistry (M. A.) (OvGU und Akademie für zahnärztliche Fortbildung Karlsruhe)
Prüfungsausschuss für weiterbildende Studiengänge an der Fakukltät für Humanwissenschaften (FHW)
Studiengangleitung MAS Business Psychology (FHNW, Olten, bis 03/2013)
Dienstleistung und Angewandte Forschung:
Anforderungs- und Kompetenzanalysen, Personalentwicklung
Initiierung, Begleitung und Moderation von Changeprozessen, Organisationsentwicklung, Wissensmanagement
Entwicklung, Implementierung und Evaluation von Methoden der Wissenstransformation (Qualitätszirkel, Triadengespräch, Kollegiale Beratung u. ä.)
Der Lehrstuhl Betriebspädagogik von Prof. Dick beschäftigt sich mit dem betrieblichen und beruflichen Lernen im Arbeitsprozess sowie mit der Professionalisierung des betrieblichen Bildungspersonals. Schwerpunkte in der Forschung sind Organisationsentwicklung, Professionsentwicklung, Wissenstransfer und betriebliches Kompetenzmanagement.

Last Modification: 03.06.2025 -
Contact Person: